søndag 22. januar 2012

Kendwa, Zanzibar

Nå har Anja og jeg kommet oss til Zanzibar. Vi bor på White Sand Hotel som ligger i Kendwa. Det er nord på Unguja (eller Zanzibar Island). Jeg må si at jeg syns det var litt kjipt å sette seg på flyet til Zanzibar fra Nairobi. Kenya har virkelig fått en plass i hjertet mitt og det er et land jeg absolutt skal tilbake til.
Flyturen gikk fint og begge to sov fra vi lettet til vi landet. Kenya Airways er egentlig et ganske fint selvskap, har jeg konkludert med. På Zanzibar regnet det så mye da vi skulle lande at flyet måtte gå opp igjen og lande på en annen rullebane. Etter passkontrollen tok vi taxi til Kendwa. Taxituren tok rundt 1 time.

En ting som er litt absurd er pengene her. De har tanzanianske shilling. 10.000 shilling er 50 kr. Det føles litt rart å skulle betale godt over 150.000 for en taxitur på en time.....

Kendwa er ikke et spesielt stort sted og jeg er egentlig litt overrasket over hvor lite som skjer her. Hotellrommet er veldig enkelt og ser helt greit ut, ikke noe mer enn det. Det eneste som ikke er så fint er at vi har kun en gardin til dodør.... (fine trommer, ikke sant?)






Det er veldig mange selgere her som selger vesker, smykker og diverse strandskjørt, men det er INGEN som selger håndkleder. Det er skikkelig irriterende for jeg har jo kun med meg et mikrohånklede. Vi fikk heldigvis lånt noen ekstra håndkleder på hotellet :) De første dagene her har gått med på å spise, snakke og kose oss.




I går (tirsdag) dykket jeg. Da måtte jeg bort til nabotettstedet som heter Nungwi. Nungwi er egentlig kjent for å ha finere strender enn Kendwa, men hvis du spør meg så er strendene i Kendwa mye finere. Man kan gå mellom Nunwgi og Kendwa og det tar ca. 25 min. Det eneste problemet med å gå er tidevannet. Hvis du er uheldig blir du fanget i en lomme og du må risikere å svømme deg tilbake. Derfor er det kanskje bedre å ta en taxi. Det var på Mnemba Island jeg var å dykket. Det var fire tjsekkiske menn, en franskmann og meg som dro ut. Jeg følte meg litt alene først, men så kom jeg i snakk med han ene tjsekkeren.

Det var kun tre av oss som skulle dykke, de andre skulle snorkle. Jeg må innrømme at jeg var bittelitt skuffet over dykkene. Det var ganske dårlig sikt. Det pleier visst ikke å være så dårlig sikt, men det var veldig mye bølger. Bølgene resulterte i at båtturen hjem tok ekstremt land tid. Det var kaldt og kjedelig. De fire tjsekkiske mennene prøvde å være så hyggelig de kunne og lot meg sitte i sola og jeg fikk låne en regnjakke av han ene. Det var en koselig tanke med regnjakka, men det var bare kaldt så jeg satt meg nede på gulvet og ventet og ventet...... Til slutt kom vi frem og jeg begynte å gå. Selvfølgelig kom jeg på at jeg hadde glemt skoene mine da jeg kom halvveis, så da måtte jeg snu.

Siden vi har vært på safari en uke nå så var det jo på sin plass at vi så "Lion King". Det var veldig morsomt å se den nå. Vi kjente jo igjen alle dyrene og til og med lydene var kjente. Anja har vært dårlig de siste dagene, så vi har ligget inne å sett på "Sex and the city".

I dag (fredag) har vi vært på kryddertur. Vi har sett de forskjellige plantene og nøttene og blitt fortalt hvordan man lager forskjellig krydder. Underveis fikk vi masse forskjellige ting som var flettet av koksnøttplanten. Vi fikk veske, krone, en ring, to kjeder og noen andre småting. Vi var veldig fine... Bare se:

Jeg tror det krydderet som så kuleste ut er muskat.


Koksnøttmelk er ok, men heller ikke den beste tingen jeg har smakt. Vi fikk en demonstrasjon på hvordan man klatrer opp i en kokspalme. Det så egentlig ganske skummelt ut, men litt kult også ;)
Til slutt fikk vi smake på en haug med frukter :) Jeg likte nesten alt, men jeg er fortsatt inne fan av ananas og papaya...

Dette er vår siste dag i Kendwa og i morgen skal vi til Stone Town :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar