mandag 9. april 2012

Bandar Seri Darussalam, Brunei

Bussen til Brunei gikk kl. 08.00 om morningen. Turen var ganske så spennende vil jeg si. Brunei er nemlig delt i to separate deler, det vil si at vi måtte gjennom den ene delen, ut av den igjen og inn i den andre delen. De har ikke det smarteste og raskeste systemet på grenseovergangene kan man si.... Vi fikk stempel i passet alle gangene vi kom til en grense. Så... Vi dro ut av Malaysia, inn i Brunei, ut av Brunei, inn i Malaysia, ut av Malaysia og inn i Brunei. Det var seks stempler på 10 timer det. Det var også seks grenseoverganger. Man måtte nemlig kjøre mellom grensen til Brunei og Malaysia, så også seks passkontroll-stopp! Inn og ut og inn og ut av bussen... For noe stress!

Vi kom oss endelig frem til Bandar Seri Darussalaam, som er hovedstaden i Brunei (for et langt og kjipt navn!). Klokka var rundt 18.00 og det begynte så smått og bli mørkt. Vi gikk til hotellet og la fra oss bagasjen, før vi gikk ut igjen for å spise.

Det var nesten ikke en sjel ute å gikk. Det var ganske mange biler som kjørte rundt, men jeg tror vi så to mennesker som gikk ute i gatene. Det var en ganske ny opplevelse for meg for resten av det jeg har sett av Asia er totalt annerledes! Jeg syns nesten det var litt skummelt, for det var nesten for stille....

Vi spiste middag på Pizza Hut. Det ble lasagne som i grunn ikke smakte så godt... Da vi gikk hjem stoppet vi og tok noen bilder av den store moskeen, som også er den eneste turistatraksjonen i BSB, vil nå jeg si.

Neste morgen sov vi lenge før vi spiste en lang frokost. Etter frokost bestemte vi oss for å utforske byen litt. Det var fortsatt nesten ingen mennesker i gatene. Det var veldig mange biler, veldig mange FINE biler. Vi gikk til moskeen, så vi kom litt nærmere enn kvelden før og tok noen bilder.

Vi kom oss aldri helt bort og inn i den, for vi fant en vei til water village.

Det er en village som visst nok er veldig kjent. Vi gikk på de knirkete broene som gikk i vannet og kikket på husene. Det var helt merkelig hvordan de har et helt samfunn der ute på vannet. Det var hus, skoler, moskeer, politistasjon, brannstasjon, bensinstasjon og ja.. Det var ikke måte på hva de hadde der spør du meg, veldig imponerende :)

Da vi skulle gå fra en del til en annen kom det en vanntaxi og begynte å rope. Han ville jo selvfølgelig vise oss rundt og ettersom vi var litt trøtte og egentlig ikke gadd å gå, så var jo båttur ganske fristende. Vi seilte rundt mellom husene en stund før vi seilte mot den neste byen som ligger langs vannet, nemlig Bangar. Når man tar vannveien til Bangar seilier man gjennom jungelen. Det var en ganske bred elv, men det var flott natur!

Vi stoppet og kikket etter aper. Båtsjåføren fant noen ganske fort og vi prøvde å komme så nærme som vi kunne, men det var fortsatt ganske langt unna. Etter en liten stund ga vi opp før vi seilte mot byen igjen.

På veien tilbake skulle vi fylle bensin på den lille Shellstasjonen som lå utti vannet. Sjåføren likte og ta bilder for oss og uansett om vi ville eller ikke skulle han absolutt ta et par bilder av oss foran bensinstasjonen. Rart...

På vei tilbake fra båtturen stoppet vi på en liten butikk der vi kjøpte oss "UNO". Vi gikk til Pizza Hut og spilte uno og spiste pizza. Og ja... Vi har spist en del på Pizza Hut, men det blir ikke pizza på leeenge når vi kommer hjem.

Brunei er kjent for sine urørte regnskoger, derfor måtte vi jo dra på tur i regnskogen. Vi ble enige om at vi skulle ta en overnattingstur i der ute. Vi bestilte en tur til Ulu National Park til dagen etter, med en overnatting.
Kvelden ble bare brukt på å pakke den lille sekken med nødvendige ting til turen og slappe av. Vi sov også tidlig ettersom vi måtte ganske tidlig opp for å spise frokost, sjekke ut og bli plukket opp til regnskogturen :)