mandag 2. april 2012

Khao Lak

Jonas og jeg tok en trang og ekkel buss til Khao Lak. Det tok ca. 2 timer. Da vi ankom Khao Lak var det mørkt, men det kom lys fra alle restaurantene langs veien. Det så kjempekoselig ut :) Vi gikk til hotellet vårt som het Banana Bungalows. Rommet var fint nok. Etter vi fikk lagt fra oss tingene våre gikk vi ut for å finne noe å spise. Vi skulle prøve å finne en meksikansk restaurant, men den nærmeste lå i nabobyen, Bang Muang. Vi tok en taxi dit og gikk rundt og lette, men vi fant den aldri... Da ble det indisk mat isteden, noe som smakte veldig godt :)

Den neste morningen stod vi tidlig opp, spiste frokost, ble hentet av Scandinavian Divers (der Jonas jobbet før) og kjørt til havnen. Der møtte vi snorkelguiden vår som het Dennis. Jonas var opptatt med å snakke med alle de gamle kollegaene sine og jeg satt ved siden av og koste meg med å se på hvor glade de var for å se Jonas igjen :)
Speedbåten ut til Similan Island tok ca. 1 time og var veldig humpete... Vi kom i snakk med et par som var svensk/dansk. De snakket vi med resten av dagen. Vi stoppet på to forskjellige snorkelsteder før lunsj. Der så vi ikke noe spesielt, noen triggerfish og litt andre småfisk. Det er ikke helt det samme som å dykke kan man si, men det var fortsatt en del fine farger å se.


Similan Islands består av ni øyer, men man kan kun gå i land på to øyer, øy nummer fire og åtte. Vi spiste lunsj på øy nummer åtte. Etter lunsj klatret vi opp til utkikkspunktet. Det er det en stor stein som ligner på hodet til Donald Duck :)

Etter det lunsjstoppet dro vi videre og snorklet to steder til. På det ene stoppet så vi en skildpadde :) Jonas og jeg hoppet i vannet, mens de fleste stod i båten og så på skildpadden. Jeg var klar med kamera og plutselig kom den så nærne at jeg skvatt litt. På det samme stoppet så vi også en del anemoner med klovnefisk i.

Etter de siste to snorkelstedene stoppet vi på øy nummer fire. Der kunne man gå gjennom jungelen og over på den andre siden av øya for å ligge på stranda på den siden. Det var en kjempefin strand! Vi badet og for det meste før vi måtte gå tilbake til båten på den andre siden og ta båten tilbake til Khao Lak.
På kvelden var jeg så ekstremt trøtt at jeg ikke orket middag eller noen ting, så jeg sovnet veldig tidlig.
Neste morning var det tidlig opp igjen for å bli plukket opp av IQ-divers. Vi dro ut tilhavnen, men denne dagen var det en større båt, ikke speedbåte. Det skulle ta 2 timer og 45 minutter ut til Similan, men etter bare 30 minutter i båten gikk den ene motoren i stykker og den andre motoren kunne bare kjøre på 70% kraft.. Typisk... Derfor kom vi jo litt senere enn planlagt frem, men da vi kom dit hoppet vi i vannet med gruppa vår.
Jeg må innrømme at jeg er litt skuffet over dykkingen. Vi så noen trumpetfisk, moray eels, triggerfish, fire stingrays og noen få nudibranches. Det var to helt fine dykk, men ikke det beste og mest imponerene jeg har hatt.
Da vi skulle hjem funket jo fortsatt ikke motoren, så turen hjem tok nesten fire timer. Det begynte å bli mørkt og båten var nesten tom for mat og drikke. De fleste var jo selvfølfelig ganske sultene etter en lang dag, men etter en stund fikk kokken fikset sammen litt pasta og litt ris med grønnsaker. Da vi kom inn til land var det helt bekmørkt..
Den siste dagen i Khao Lak gikk med på å sove lenge, spise frokost, gå på intetnettcafe og dra til flyplassen for å ta flyet til Kuala Lumpur :) Goodbye Thailand - for denne gang ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar