onsdag 11. april 2012

Ulu National Park

Vi spiste en tidlig frokost før vi gikk ut i lobbyen for å sjekke ut. Mens vi sjekket ut kom det en smilende guide inn for å hente oss. Vi ble kjørt ned til havnen der vi tok en vanntaxi. Det var ganske så trangt og alle satt klistret på hverandre. Det måtte selvfølgelig være en ekstremt sta dama der som ikke gadd å flytte den sinnsykt store veska si fra setet. Det hadde blitt plass til i hvert fall en person til hvis hun hadde flyttet den...!
Vi kom frem til Bangar etter en 45 minutters båttur. Der fant vi bilen til guiden og satt oss inn. Det var verdens varmeste bil! Huff... Vi skulle kjøre til enden av veien. Det var noen små hus langs veien, men det var ganske langt fra noen form for by eller matbutikk eller noe egentlig... Vi kom til enden av veien etter en stund kjøring og der skulle vi videre i båt. Det var en long boat. Vi seilte båt i ca. 25 minutter gjennom ekstremt vakker natur! Jeg har aldri sett så høye og grønne trær og så fin, urørt natur!

Da vi kom fram til campen fant vi raskt ut at det var veldig primitivt, men det kan man jo si var litt av sjarmen :)
Vi hadde litt tid før vi skulle dra, så vi gikk ned til vannet og kastet stein i vannet, sånn sprette stien, eller hva man nå skal kalde det. Jonas spratt mange steiner 6-7 sprett på vannet, mens jeg kom med mine imponerende 3.. Det skjedde også kun to ganger.. Jaja :)
Vi fikk en liten lunsj før vi skulle dra. Den var veldig god. Det ble også en del kjeks og kaffe, siden de hadde en kjempestor boks med kjeks som smakte veldig godt :)

Etter lunsjen var det ut på utflukt. Den første delen gikk gjennom regnskogen og opp til et vannfall. Det var en kjempefin tur.

Det som ikke var så fint var at jeg hadde med meg to par sko, flipflops og joggesko. Siden vi skulle gå med vann til knærne sa guiden at flipflops var fint og jeg ville uansett ikke gjøre joggeskoene mine klissvåte. Det var den dummeste avgjørelsen ever! Jeg gled og falt og fikk blåmerker og skrubbsår! På en tidspunkt kastet jeg fra meg skoene for å klatre ned englatt fjeld og da skled jeg ned og revnet hele buksa mi. Rett etter jeg kom ned falt jeg og ble skikkelig møkkete. Jeg så MAX fresh ut kan man si. Svett, møkkete bukser, revnet bukser, litt mer møkkete, skrubbsår osv... Jeg så ikke ut for å si det sånn... Jonas derimot klarte seg helt fint.
Vi kom frem til vannfallet og tok oss et bad der. Jonas syns det var skikkelig kaldt, men jeg som var svett som en gris syns det var fantastisk deilig!

Etter vannfallet dro vi til et naturlig fish spa. Det var et lite vannfall som hadde fisk i seg, rengjøringsfisk eller hva man skal kalde dem. Jeg gikk ut, fikk et klyp i leggen og løp opp. Jonas stod uti en stund og fikk føttene renset av fisken, men på et tidspunkt ble det litt nok for han og :)

Det siste vi gjorde før vi dro tilbake til campen var å sitte i baderinger og seile nedover elva. Det var veldig morsomt. Vi seilte nedover i 20 minutter før vi nærmet oss campen. Jonas og jeg holdt hender, men så kom det grunt vann med masse strøm og vi kjørte rett mot en stor trestokk som stakk opp av vannet. Jonas sa vi måtte slippe og dyttet seg fra meg. Uheldigvis for meg dr jeg rett mot stokken og satte meg fast i en veldig ubehagelig posisjon. Jeg skrek og flakset rundt, men det var jo ikke så mye Jonas kunne gjøre. Til slutt falt jeg bakover og ble dratt under vann. Det var ganske ekkelt, men jeg sprellet så mye at jeg kom meg på baderingen veldig raskt igjen og svømte til Jonas.

Vi slappet av litt og spiste noen flere kjeks før vi skulle ut igjen. Nå skulle vi på Canopy walk for å se solnedgangen. Det var trapper etter trapper for å komme opp. Da vi kom frem viste det seg at det var en ekstremt høyt stilas som man klatret opp i for å komme på høyde med tretoppene.
Vi begynte å klatre oppover og jeg syns det var ekstremt ekkelt. Det vaiet og svingte og vi klatret høyere og høyere. Huff.. Vi kom oss til toppen og satt oss ned. Uheldigvis var det skyer, så vi gikk ned. Da vi kom oss ned kom solen frem og vi måtte løpe opp igjen. Den andre gangen var det ikke noe skummelt.
Utsikten var kjempefin og vi fikk se en kjempevakker solnedgang!
Da vi kom hjem dusjet vi i elva før vi fikk middagen servert. Det var bamboo kylling. Det var kylling som var kokt eller stekt inne i et bamboo rør. Det smakte ganske godt, men jeg syns man kjente bamboo smaken ganske godt, noe som var litt spesielt.

Etter middag var vi så trøtte at vi gikk og la oss etter en lang da i regnskogen :)
Den neste dagen ble vi vekket kl. 05.30. Det var helt mørkt ute. Vi fikk noen småting og spise før vi skulle gjøre Canopy walken igjen for å se soloppgangen. Det var helt mørkt mens vi gikk oppover. Det begynte å lysne litt da vi kom oss opp i stilaset. Vi satt der oppe i sikkert en halvtime og så solen komme opp. Det var veldig fint :)
Da vi gikk ned igjen telte vi hvor mange trappetrinn det var og vi kom frem til 1102 trappetrinn. Det kan godt være at det var noen fra eller til siden vi ikke alltid var enig om hvor mange vi hadde telt opp.
Da vi kom tilbake spiste vi en rask frokost før vi pakket og tok båten tilbake. Vi skulle rekke bussen til Miri kl. 13.00, så vi hadde litt dårlig tid, men vi kom oss tilbake i god tid og rakk bussen med glans :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar