torsdag 15. mars 2012

Khao Yai

Tirsdag morgen tok vi toget til Khao Yai. Vi måtte stå opp tidlig siden toget gikk kl. 06.40.. Vi hadde fått beskjed om at togturen skulle ta to timer, men på billetten sto det at den skulle ta litt mer enn 4 timer. Derfor var det litt vaskelig å vite om man kunne sove eller ikke. Vi ville jo ikke sove over stasjonen. Jeg sov ganske lenge for det. Til slutt viste det seg at det tok 4 timer og 30 minutter... Litt kjedelig i den standaren, men det var en annerledes togopplevelse. Vi kjørte fordi to skogbranner som var rett ved siden av skinnene, men det var det ingen som brydde seg om...

Da vi kom frem skulle vi bli plukket opp på stasjonen, men der var det ingen. Etter at pappa hadde ringt frem og tilbake en del ganger fikk vi de til å hente oss.

Vi ble kjørt til Eco Valley Lodge i en pick-up bil. Området rundt hotellet var kjempefint. Det var en park i midten og masse små hytter rundt. Vi hadde også basseng i midten av det lille parkområdet. Det var kun fire andre gjester på hotellet i tillegg til oss, to tyske par. Derfor var det veldig stille og rolig på området. Det var deilig!

Etter lunsj dro vi på dagens tur. For de som ikke vet det hadde pappa og jeg kjøpt en tredagers pakketur. Det første vi gjorde var å ri på en elefant. Først satt vi på en stol på ryggen, men etter en liten stund hoppet "sjåføren" av og vi satt på nakken til elefanten. Det var ganske spesielt, men jeg vet ikke hva jeg syns om at turister rir på elefanter...

Det neste stoppet vårt var verdens største sittende Buddha. Den var hvit og veldig (!) stor. Etter min mening syns jeg buddhaen i Leshan i Kina virket ennå større, men hvis de sier at det er verdens største så er det vel det..

Siste stopp var en grotte. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke var spesielt imponert. Det var ikke så veldig mye spennende og se og guiden vår kunne si to ord på engelsk og det var "animal" og "beautiful"..

Den første dagen i Khao Yai var helt ok, veldig turistete, men ok. Da vi kom tilbake på hotellet fikk vi en times massasje. Det var den beste delen av dagen :) hehe

Nesten morning måtte vi veldig tidlig opp. Vi skulle dra kl. 07.00 fra hotellet. Etter frokost møtte vi guiden vår, Jojo. Fra hotellet kjørte vi til Khao Yai National Park. Det første stoppet i nasjonalparken var et stort tre som hadde fire giant hornbill sittende på noen grener. Det var vanskelig å få noen bilder av den, men hvis noen lurer så ser den sånn ut:

Det kom hele tiden rare lyder fra jungelen inni parken, men plutselig kom det en veldig rar og morsom lyd. Det var en type ape som kalles "Gibbon". Den kommer ikke ned på bakken, den svinger seg kun i trærner hele dagen og sover der oppe om natten.
Det tredje stoppet vårt var trekking i jungelen. Vi fikk se en haug av forskjellige trær, blandt annet kaneltre. Det høres kanskje litt kjedelig ut å se på en haug med trær, men Jojo fortalte oss masse interessant. Vi fikk også sett noen flere gibbons. Vi klatret i Fig Tree og husket i en liane :)

Etter trekkingturen kjørte vi opp til det høyeste punktet i parken, 1564 moh, for å spise lunsj. På vei ned igjen sovnet jeg i bilen.

Vi stoppet for å se på desember dyr på vei til vårt neste stopp. Det neste stedet vi stoppet var et vannfall. Det var veldig deilig å sitte stille og slappe av med bena i vannet :)

Vårt aller siste stopp for dagen var en flaggermusgrotte. Når det blir mørkt flyr over 3 millioner flaggermus ut av grotten og ned til parken for å finne mat. Vi måtte stå å vente en stund før vi kunne se det. Uheldigvis var det veldig mørkt da de kom, de kom nemlig litt sent ut. Jojo fortalte at de blir litt forvirret på denne tiden av året fordi de kommer gjerne ut når de ser at sola har gått ned, men nå står månen og sola på himmelen samtidig. Det var derfor det tok så lang tid før de kom ut og at det var veldig mørkt da de kom. Uansett var det ganske kult det lille vi så. Man kunne høre dem også kunne man se noe som lignet på en svart slange som ålte seg bortover himmelen. Ganske kult :)

Da vi kom hjem fra turen hadde vi vært ute på tur i 13 timer. Det må jeg si var ganske slitsomt. Dermed ble det en slapp kveld.

Den siste dagen i Khao Yai skulle vi på en sykkeltur. Guiden vår snakket ikke et kvekk engelsk... Det kunne egentlig vært en sykkeltur hvor som helst. Høydepunktet var da vi stoppet og han kjøpte to poser med fiskemat som vi kunne mate til fiskene som svømte i vannet rundt et tempel. Det er en fisk som heter catfish. Den svømmer gjerne i vannet de har rundt noen templer. Fiskene er hellige så lenge de er rundt tempelet, men så snart de forlater tempelet er de ikke hellige lengre. Rart....

Resten av dagen gikk med til å slappe av foran bassenget for pappa og soving for meg, før vi tok bussen tilbake til Bangkok.