tirsdag 6. mars 2012

Phnom Phen

Vi måtte stå opp kjempetidlig den dagen vi skulle reise til Phnom Phen. Det er hovedstaden i Cambodia. Bussturen tok rundt seks timer, men vi hadde noen små stopp på veien. Det første stoppet som var litt lengre enn ti minutter, var på grensen til Cambodia. Der måtte vi gjennom immigration. Det gikk veldig raskt og var velig enkelt.

Vi spiste en rask lunsj på et gatekjøkken før vi kjørte i videre. Ikke lenge etter lunsj stoppet bussen og alle måtte gå ut. Det viste seg at bussen var overopphetet.. Vi ble der i ca. 30 minutter, mens de fylte på masse vann og prøvde å kjøle ned bussen.

Etter ca. to timer med kjøring kom vi til Phnom Phen. Bussen slapp oss av ved feil hotell så vi måtte ta en tuk tuk til hotellet. Det koster kun en dollar for en tur med tuk tuk. Det er ganske billig kan man si.

Da vi hadde sjekket inn fikk vi en liten halvtime til å komme oss i orden før vi skulle ut på sykkeltur. Det var ikke en vanlig sykkeltur, for det var ikke vi som syklet. Det var en sykkel med en slags stol foran på sykkelen også satt det en mann bak deg og syklet deg rundt. Jeg er ikke så ekstremt fan av sånne ting, men det var ganske behagelig å bli syklet rundt. Vi stoppet tre forskjellige steder. Et tempel, ved et monument og ved et annet templet. Ved det siste tempelet fikk vi med oss solnedgangen også. Etter sykkelturen gikk vi å spiste middag på en liten restaurant. Maten smakte supert!

Den neste dagen hadde vi bare program for en halv dag. Vi stod opp, spiste frokost og satt oss i bussen som tok oss til et museum. Det var et museum av en leir som minnet litt om konsentrasjonsleirene i Polen og Tyskland. Tidligere hadde det vært en skole, men etter Pol Pot kom til makten ble det brukt til å holde mennesker fanget, tirturere dem og drepe dem. Under folkemordet i Cambodia ble 3.000.000 mennesker drept og 1.000.000 rømte fra landet. I den leiren vi besøkte var det kun syv personer av over 12.000 mennesker som overlevde. Fem er døde og to lever fortsatt.Vi møtte det ene tidsvitne og nesten alle kjøpte biografien hans :)

Etter museet dro vi til "the killing fields". Det var ikke en leir det var bare et område der de drept en haug med mennesker og begravde dem i massegraver. De hadde forskjellige metoder, men den ene tingen som var helt forferdelig var et tre som de kun brukte til å slå babyer mot. Så det treet ble brukt til å drepe babyer. Huff... Det var forferdelig.

Området var egentlig et veldig fint område. Det var masse sommerfugler der. Guiden vår fortalte at menneskene i Cambodia tror at sommerfuglene er sjelen til de som døde på området.

Etter "the killing fields" dro vi tilbake til hotellet og velge hva vi skulle gjøre. Vi fikk tilbud om å være med til et barnehjem, men det var først litt senere. Jeg og fem andre dro for å spise lunsj. Ed, Emma, John og jeg dro til et marked etter lunsj. Markede heter "Russian Market". Der kjøpte Ed og jeg en basketball og en fotball, så vi kunne ta det med som gaver til barna på barnehjemmet. Vi hadde ikke mye tid på markede før vi måtte ta en tuk tuk tilbake. Vi møtte de andre i gruppa som ville dra til barnehjemmet.

Da vi kom dit var de veldig glade for å se oss. Før jeg visste ord av det hadde jeg en jente i hver hånd. Det var veldig koselig :) Hun som hadde ansvar for barna fortalt oss om dagen deres. Det hørtes ut som en veldig hektisk dag. En av de tigene de måtte lære var dansing, tradisjonell dans fra Cambodia.Vi fikk se litt dansing og høre litt musikk. Det var kjempefint. Til slutt fikk vi en liten tur inn i kjøkkenet før vi tok en tuk tuk hjem igjen.

På kvelden møtte vi gruppa for å spise middag. Det var en annen type middag enn vi har hatt de andre dagene, fordi vi dro hjem til en venn av guiden vår og fikk hjemmelaget tradisjonell mat. Før middag møtte vi en liten gruppe med barn. De gikk på privat, men gratis, engelskskole hos han vi spiste middag hos. Vi lærte dem noen nye ord på engelsk før vi gikk opp for å spise.

Maten smakte helt fantastisk! Vi fikk en haug med forskjellige retter. Det var en superkoselig kveld :)