mandag 27. februar 2012

Ho Chi Mihn (Saigon)

Jeg kom frem til Vietnam rundt kl. 17 lokal tid. Som jeg skrev tidligere gikk alt helt supert på flyplassen, jeg fikk baggasjen min og gikk for å finne en taxi. Jeg ble skikkelig lurt med taxien. Tidligere i uka fikk jeg nemlig pappa til å sjekke opp prisen for en taxitur fra flyplassen og inn til sentrum og prisen på det var 100.000 dong (en ganske syk pris.. men det er ca. 30 NOK, så ikke så mye). Jeg ble fulgt inn i en taxi og de skulle ha meg til å betale 600.000 dong, men jeg kom unna med 400.000 dong. Vi kjørte et lite stykke før sjåføren kjører inn i et lite smug. Der stoppet han og en annen sjåfør med en annen bil kom og sa at jeg måtte over i hans taxi fordi han som kjørte meg var ferdig på jobb. Det var bare tull!!! Det er ganske irriterende at de tar så mye mer for at jeg blir sendt over i en pirattaxi... Men men.. Jeg kom frem :)

Den første kvelden gikk med på skyping hjem, middag, litt tv-serier og en massasje. Det var en veldig rar massasje. Det var tøying og bøying, knekking, varme stener, noen varme poser med urter i som de støk over ryggen din... Ja, det eneste jeg har å si er at det var en rar opplevelse..

Min første hele dag i Saigon brukte jeg til å gå på det lokale markede som lå veldig nær hotellet mitt. Jeg kjøpte meg et par suvernirer, veldig typisk vietnamesiske ting, f.eks en stråhatt (den runde ståhatten som man tenker på man noen nevner Vietnam ;)). Det var stort sett det jeg gjorde hele dagen. Kvelden gikk med til anvslapping.

Den neste dagen følte jeg med veldig slapp så jeg ble på hotellrommet helt til kvelden. På kvelden møtte jeg den gruppa jeg skal reise med den neste uka. Det var 15 personer pluss turlederen vår. De var en del fra Canada, Australia, USA, UK, Tyskland.. En god blanding av land, men det var kun jeg som er fra Norge. Gruppa har allerede reist sammen i noen uker, så nesten alle kjente hverandre fra før. Det var litt kjedelig, men jeg kommer vel inn i gruppa ganske fort :)

Den første dagen på den turen var i Saigon. Vi dro til Mekong Delta. Mekong River er Asias fjerde lengste elv. Vi seilte med båt langs elva og så det flytende markede. Det var en haug med båter og lignende ting som lå ute i elva og de solgte alt fra klær til mat. Vi stoppet på et lite marked der vi gikk i land. Der fikk vi se hvordan man lager riskaker og karameller. Vi fikk også smake to forskjellige typer vin. Jeg vil nå heller kalle det en shot. Den smakte kjempe sterkt og helt FORFERDELIG! Den første var risvin. Den var den beste av de to, men fortsatt helt forferdelig. Den andre var slamgevin. Det gikk egentlig ut på at de hadde døde slanger i et stort glass med alkohol.... Fysj, det smakte ekkelt! Det så veldig ekkelt ut også.



Etter markede gikk vi over i en robåt og vi ble rodd gjennom en liten elv som var en utstikker fra Mekong Delta. Alle fikk vietnamesiske hatter på :)

Vi spiste lunsj på en liten lokal restaurant der de spilte live musikk. Jeg bestilte kylling og jeg fikk faktisk kald kylling. Det smakte ok, men jeg må inrømme at varmt kjøtt er litt bedre. Etter mat leide vi sykler og syklet litt rundt på øya. Det var kjempefint :)

Båtturen tilbake gikk med til å drikke coconut milk og snakke, før vi tok bussen tilbake til hotellet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar