fredag 3. februar 2012

Guilin

I natt tok jeg toget fra Changsha til Guilin. Togturen tok 10 timer, men jeg hadde en seng og noen veldig koselige kinesiske naboer i sengene under og ved siden av. Det er ikke mye privatliv på sovetogene her, kan man si... Men jeg hadde det koselig. Jeg fikk smake på noe rare kinesiske godterier og han ene mannen sang en kinesisk sang for meg. Utenom at det ikke var mer baggasjeplass igjen, så jeg måtte sove med sekkene mine i senga, hadde jeg en fin togtur.
Jeg ankom Guilin kl. 05.30 og jeg ante ikke hvor jeg skulle gå. Det var helt mørkt, men jeg fant en liten gaterestaurant å sitte på. Selvfølgelig stirret alle på meg, en utlending med sekk, alltid morsomt å stirre på (Tips: stirr tilbake, så gir de seg fort). Guilin er en helt annen type by enn Changsha. Det er mye mindre og det har ikke den storbyfølelsen som Changsha hadde. Hostellet er kjemefint! Det er restaurant, bar og en haug med sofaer. For første gang på lenge har jeg fikk jeg noe som lignet på frokost :) Toast, syltetøy, bacon, banan og smør - det er ikke ille til å være Kina. Her spiser de som regel noodlesuppe til frokost, noe jeg ikke setter så stor pris på.
Selvom jeg hadde en fin tur på toget i natt sov jeg litt lite. Jeg bestemte meg egentlig for å sitte inne og ikke gjøre noe spesielt i dag. Jeg bestilte lunsj (pannekaker.. nam!) og mens jeg spiste kom en dame bort og satt seg ned. Hun het Jo og var fra Kina, men bor nå i San Fransisco. Etter vi hadde snakket en liten stund bestemte vi oss for å dra sammen til "Red Flute Cave".
Grotten var kjempestor og ganske fin. Etter grotten gikk vi opp på et lite fjell, tok noen bilder av tradisjonelle kinesiske hus og gikk ned igjen. Da vi kom tilbake fra turen gikk vi for å spise middag. Vi fant en grei restaurant og bestilte. Det er veldig vanlig å dele mat her hvis man er på restaurant, så vi delte en Lamb Hotpot. Hotpot er en av Kinas spesialiteter. Det er en pot med ekstremt varmt vann der du putter ferkt kjøtt, grønnsaker osv i den også koker det opp på kort tid (på bordet). Det smakte veldig godt :) Begge to var slitne i bena og syns det var kaldt så vi gikk innom et massasjestudio og tok en fotbehandling. Det var fantastisk deilig! Det kostet 27 norske kroner for 45 minutter. Er noen misunnlige? :)
Resten av kvelden brukte jeg litt på skype og i baren. Jeg snakket med Jo og vi møtte en som het John som syns jeg var veldig morsom som kunne over ti ord på swahili.
Musikken i baren har gått non-stop hele dagen. I dag tidlig spilte de julemusikk på full guffe og det gjorde ikke saken bedre at det var en som skikkelig cheesy saxofon istedenfor vokal... Da vi kom tilbake fra middag var det karaoke som stod for tur. Kinesere ELSKER karaoke! Mange av dem kan ikke synge, men det hindrer dem ikke fra å vræle ut med sin "vakreste" stemme!
I dag har vært en veldig lang dag, så jeg tror jeg sier god natt nå :)

2 kommentarer:

  1. Wow Elin!!! Dette høres bare helt fantastisk ut :) Får lyst til å reise rundt når jeg er ferdig med videregående! Hvordan kommer du i kontakt med alle disse menneskene? Går du bare bort til dem og begynner å snakke? Høres hvertfal ut som du får opplevd så fantastisk mye! 27 kroner for massasje er ikke ille!
    Jeg håper du koser deg masse og kan fortelle kjempemasse når du kommer tilbake!

    Mange hilsner fra Thea Caroline og trompetrekka i Hsmk!

    SvarSlett
  2. Du verden så spennende:) Herlig å lese om alt du opplever!! Massasjen til den prisen skulle jeg gjerne ha hatt!!
    Hilsen Helene(og Lars)

    SvarSlett