fredag 3. februar 2012

Changsha

Jeg skrev tidligere om Jenny og Ira som bor i Changsha. De inviterte meg dit som sagt og jeg bestemte meg for å dra dit. Jeg fløy fra Hong Kong til Guangzhou og fra Guangzhou to Changsha. Jeg har aldri vært med på en så ekstremt rask boarding. Flyet var forsinket og jeg var redd for å miste det neste flyet, men med den farten så gikk det strålende!
Jeg kom først til Changsha rundt kl. 23.30. Det var første gang på turen jeg har følt meg helt lost! Det var absolutt ingen som snakket et eneste ord engelsk. Jeg fant frem mandarin phrasebook og gjorde så godt jeg kunne. Jeg fant til slutt ut hvor taxiene gikk og flaks for meg hadde jeg adressen på kinesisk, ellers hadde jeg ALDRI kommet frem.
Jenny kom å møtte meg etter jeg kom av taxien og vi gikk til rommet. Vi bodde på 6-manns dorm. Det var Jenny, Louise og meg. Louise er en venn av Jenny og Ira som er på det samme programmet som dem. Hun er fra Sverige, så da fikk jeg snakket litt norsk også. Det var deilig.
Jenny og Ira jobbet en del, så jeg var for det meste med Louise. Hun hadde også akkurat kommet til byen og visste heller ikke så mye. Derfor ble til at vi gikk rundt og kikket og på kvelden hadde vi kjøpt in chips og godteri også satt vi i senga og så "Sex and the City".
Dagen etter dro Ira, Louise og jeg til "Orange Island". Det var en liten øy med masse gamle, tradisjonelle kinesiske hus. For en gang skyld tittet sola frem :) Vi tok noen morsomme bilder og bare kikket rundt. Da vi kom til enden av øya tok vi en liten åpen minibuss tilbake. Etter Ira dro hjem møtte vi Jenny. Vi spiste lunsj før vi dro til en liten fornøyelsespark. Der leide vi rulleskøyter. Det var kjempe morsomt. Jeg fikk meg også en liten fanklubb med jenter på rundt 10 år som vinket og ropte etter meg hver gang jeg gikk forbi. Etter hvert ble de litt tøffere og kom bort for å spørre hva jeg het og for å si at de syns jeg var veldig pen. Jeg tok et bilde av dem, noe de syns var utrolig kult, også skøytet vi rundt sammen i en god stund. Denne kvelden ble også en kveld foran datan med tv-serier.
Den siste dagen i Changsha sa jeg ha det til alle sammen før jeg dro til hostellet, pakket, spiste litt og dro til togstasjonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar