onsdag 15. februar 2012

Beijing

Etter en ganske lang flytur kom jeg til Beijing, satt meg i en taxi og dro til Sanlitun Hostel. Det første som skjedde da jeg kom til hostellet var at jeg møtte en gutt som heter Gene. Vi bestemte oss ganske fort for å melde oss på en tur til "The Great Wall". Den første kvelden på hostellet gikk med på å sitte i restaurant/baren på hostellet og bli kjent med forskjellige folk. Jeg var med Gene og jeg møtte Johanna (Østerrike), Daniel og Daniel (USA), Shaun (USA/UK), Eva (Jamaica) og en del andre mennesker.
Morningen etter dro Johanna og jeg for å se "The Forbidden City". Det er et stort område som ligger veldig sentralt i Beijing. Grunnen til at byen heter "The Forbidden" er fordi den var utilgjengelig i 500 år. Det var ikke lov til å dra inn i byen. Hvis noen har sett Disneyfilmen Mulan, så er palasset på slutten av filmen en kopi av "The Forbidden City". Det er et ganske stort område med masse tradisjonelle kinesiske hus. Vi tok oss god tid til å gå gjennom og når vi kom ut på andre siden av byen, lå det en park bak byen. Det var en park med et lite fjell og et tempel på toppen. Fra tempelet hadde du utsikt over hele "The Forbidden City" og hele Beijing. Beijing er en ekstremt stor by...! Det føltes litt ut som parkene aldri tok slutt. Først var det "The Forbidden City", så parken med tempelet på et fjell og etter det var det ennå en park. I den parken kunne man ståpå skøyter på elva. Man kunne også leie skøytestoler. Det var en stol du kunne sitte på også fikk man staver også kunne man stake seg rundt på isen. Det så ganske morsomt ut :)
 
Når vi kom hjem gjorde vi ikke så veldig mye. Jeg gikk ned i baren på hostellet og der møtte jeg Daniel og Daniel som satt å så en ekstremt dårlig film. Vi planla at vi skulle se Olympia Staioen dagen etter. De advarte meg om at de går hele veien og jeg tenkte: "Hvor ille kan det være? Det er sikkert ikke sååå langt". Der tok jeg ganske feil... Vi begynte å gå rundt kl. 10.30. Etter en lang gåtur på ca. 4 timer kom vi frem. Vi gikk rundt i parken i en times tid. Vi fikk øye på noen som hadde leid sykler. Det var ikke en vanlig sykkel, det var en firemannssykkel som så ut som en litt rar bil med bedaler. Til slutt fikk jeg overtalt Daniel og Daniel til å bli med på å leie en sykkel. Det var ekstremt morsomt! Vi satt bare å lo i de 30 minuttene vi hadde sykkelen. Det var jeg som styrte sykkelen. Daniel og Daniel syns det var ganske morsomt at den eneste som ikke hadde lappen skulle styre sykkelen og det kan jeg kanskje si meg enig i når jeg ser tilbake. Jeg klarte nemlig å styre oss rett inn i et tre... Det var en veldig morsom sykkeltur :) Da vi skulle hjem begynte vi å gå igjen. Da var klokka kanskje seks og det begynte å bli mørkt. Vi kjøpte oss litt middag og satt og snakket til vi dro tilbake til hotellet.
 
Da vi kom til hotellet gikk Daniel og jeg til et massasjestudio og fikk en time med massasje hver. Det var veldig deilig. Her er det en annen type massasjekultur, hvis man kan kalle det det. Man er flere i et rom, man har på alle klærne og man ser tv mens man får massasje. Jeg syns det var veldig vanskelig å holde meg seriøs når jeg det var en kinesisk film som fikk på tven. Jeg skjønte ikke hva de sa, men alle gråt hele tiden og så argumenterte de, så gråt de og sånn gikk hele filmen. Etter massasjen gikk vi tilbake til hotellet og hele gjengen dro til en pub.
 
Den tredje dagen min i Beijing dro Johanna, Gene og jeg til "The Great Wall". Det var et lite stykke å kjøre. På bussen møtte vi en jente fra Japan som vi gikk rundt med på muren. Man kunne ta en stolheis opp til muren eller gå i trapper i 30 minutter. Vi bestemte oss for å gå trappene, men da vi hadde gått i fem minutter bestemte vi oss for å snu og ta stolheisen isteden. Vi kom oss opp og begynte å gå. Muren er nok det fineste og kuleste jeg har sett så langt i Kina. Vi stoppet for ta noen hoppebilder og da fikk vi to canadiske gutter med oss på bildet og vi gikk rundt med dem resten av dagen. De het Fillipe og Pierre (Fransk Canada). Sola skinte og vi hadde en super dag. Det meste av tiden gikk bare med på å se seg rundt og ta bilder. Da vi skulle ned fra muren kunen vi ta noe som het "Tobagon". Det var noe som ligner på en bobbane også hadde du en liten bil som du kjørte ned. Det var veldig (!) morsomt. Da vi kom ned fikk vi lunsj før vi tok bussen tilbake til hostellet.
 
Da vi kom tilbake på hostellet kom vi i snakk med to danske jenter, Mette og Emma. De var kjempekoselige. Emma bor i København, så det er jo en stor sjangse for at jeg ser henne igjen etter sommerferien. Mette skal studere i Aarhus, så jeg ser vel henne igjen også. Det var ganske deilig å snakke litt norsk igjen. Siden det var Johanna sin siste kveld var vi oppe lenge og snakket og hadde det kjempegøy.
 
På tirsdag morgen dro Johanna. Mette, Emma, Daniel og jeg dro for å se "Temple of Heaven". Det var et veldig fint tempel, men jeg kunne ønske jeg hadde sett det før "The Forbidden City" for dette tempelet var et tempel som var ganske likt en del av bygningene man kunne se i "The Forbidden City". Da vi kom tilbake til hostellet spiste vi litt middag også dro Daniel og Daniel. De skulle til Xian. Mette, Emma og jeg bare slappet av og så Mulan.
 
Dagen etter dro Mette og Emma videre til Chengdu. Jeg hadde veldig vondt i halsen og følte meg ganske syk, så de neste to dagene lå jeg bare i senga og slappet av. Mette, Emma, Daniel og Daniel var i Chengdu. Så da jeg følte meg litt bedre bestemte jeg meg for å dra dit og møte dem :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar