tirsdag 6. mars 2012

Siem Reap

Da vi kom frem til Siem Reap møtte vi en venn av turlederen vår (Jeg har glemt å skrive det før, men turlederen vår heter Charin og er fra Chiang Mai i Thailand). Jeg husker ikke navnet på han i farten, men han var koselig. Vi gikk fra hoteller, gjennom en park og til et tempel. Det kunne man få en munk til å be for seg hvis man ville. Etter det gikk vi inn til sentrum i byen der vi spiste middag. Der vi spiste var det et show med tradisjonell dans. De var veldig flinke :)

Etter middagen ville de fleste litt forskjellige ting, så jeg gikk til nattmarkedet alene. Der gikk jeg rundt en liten stund, tittet, men kjøpte ikke noe spesielt. Da jeg kom til den andre delen av nattmarkede møtte jeg Kristie, Emma og John. De var på vei hjem, så vi skulle dele en tuk tuk, men rett før vi skulle hjem kom Emma i snakk med noen fra et barnhjem. Siden jeg har tenkt på at jeg gjerne vil gjøre litt frivillig arbeid i sommer planla jeg å komme på besøk dagen etter.
Den andre dagen i Siem Reap skulle vi til Angkor Thom. Det er "nabo-tempelet" til Angkor Wat som er et av de nye underverkene som er fredet av UNESCO. Vi så på tre forskjellige templer i Angkor Thom. Eller Kristie, Ed, Paul, Rachel og jeg så tre templer. Da vi kom til lunsjen var alle vi fem slitne og trøtte, så vi dro hjem. Resten av gruppa fortsatte hele dagen.




På hotellet spiste jeg en rask lunsj før jeg dro med en tuk tuk til barnehjemmet. De var veldig opptatte med undervisning, men han som eide stedet viste meg rundt og forklarte. Jeg syns det var helt ok, men jeg ble ikke helt overbevist. Det blir nok ikke her jeg gjør noe frivillig arbeid i fremtiden.

På veien tilbake til hotellet tok jeg en veldig liten tur innom the Old Market. Det lignet ganske mye på nattmarkede, men det var mye større. Det ble bare en kort tur innom før jeg dro tilbake på hotellet og slappet av ved bassenget.
Alle hadde forskjellige middagsplaner, så Ed, Paul og jeg dro ned til sentrum for å se om vi fant et greit sted å spise. Vi spiste et par grillspyd på en lokal uteresraurant før vi gikk til en meksikansk restaurant. Det var kjempegodt med meksikansk mat! Nam :)
Før vi dro hjem gikk vi på nattmerkedet. Det møtte vi Kristie og Rachel. De fikk fotmassasje. Det så så deilig ut at vi slang oss på og fikk massasje.
Så kom dagen der jeg ikke lengre var en tennåring :) Vi skulle stå opp kjempetidlig for å se soloppgangen over Angkor Wat.




Vi kom dit da det fremdeles var mørkt. Det var kjempefint å sitte å se solen stå opp. Det var en verdig begynnelse på 20-årsdagen min må jeg si. Etter soloppgangen dro vi til hotellet for å spise frokost og vi fikk slappet av litt før det bar tilbake for å få en omvisning i Angkor Wat med guide. Jeg syns Angkor Wat var ganske mye finere enn Angkor Thom.




Da vi kom tilbake til hotellet ville alle forskjellige ting, så jeg dro til the Old Market alene. Det var litt deilig å gå rundt og bare tenke på meg selv og ikke forholde meg til alt og alle. Siden jeg syns middagen i går smakte så godt ble det meksikansk til lunsj etterfulgt av en banana split :)

På vei tilbake til hotellet så jeg et bakeri. De hadde så ekstremt mange fine kaker, så jeg kjøpte en bursdagskake til meg selv. Det er litt patetisk, men jeg måtte jo ha kake! Jeg tok med kaka til bassenget da jeg kom tilbake og alle forsynte seg med kake. Jeg bestilte en massaje på rommet mitt etter basseng- og kaketiden. Det var veldig deilig!


Middagen var felles og vi spiste på en koselig restaurant inne i byen. Etter maten gikk Ed og Charin bort en liten stund. Så kom de tilbake syngende, med en kake der det stod "Happy Birthday Elin". Det var superkoselig og kaka smakte kjempegodt :)




 Etter middagen fikk jeg ennå en massasje. Da sovnet jeg og derfor så jeg det som et tegn på at jeg burde gå hjem å sove. Det var en kjempefin bursdag! :)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar